Tehtävä

Nokian kaupungilla oli pitkään jatkunut tarve yhtenäistää markkinointiaan, sillä ilman selkeää linjaa viestit ja visuaalisuus ovat olleet sekavia. Tästä syystä markkinoinnin päivittäinen tekeminen on ollut työlästä, eikä se ole houkutellut matkailijoita tai innostanut asukkaita. Tästä syystä Nokian kaupunkimarkkinoinnin uudistamiselle oli suuri tarve.

Ratkaisu

Kaupunkimarkkinointia lähdettiin suunnittelemaan selkeäksi, johdonmukaiseksi sekä inspiroivaksi kokonaisuudeksi, joka on kaupungille helppo käyttää ja asukkaille ja matkailijoille helppo omaksua. Havaitsimme, että Nokian kaupungilla on paljon kilpailuvaltteja, jotka oli tuotava paremmin esille. Nokiasta pystyikin sanomaan, että "kaikki mitä tarvitset on täällä."

Loimme Nokialle ytimekkään tunnuslauseen, jonka alle kiteytyy koko kaupungin monipuolisuus. Viestittävän asian loppuun sisällytetään sanat ”ON TÄÄLLĔ, jolloin Nokia kertoo, mitä kaikkea siellä on. Tämän eteen pystyimmekin keksimään mitä vain Nokiaa kuvaavaa, kuten "Kasvu on täällä" tai "Koti on täällä". Lause toimii myös kaupungin tiedotuksessa: "74 uutta kotia on täällä" tai "Uusi liikuntakeskus on täällä".

Tulokset

Uusi ilme ja viestinnän tyyli otettiin asukkaiden ja kaupungin työntekijöiden puolesta innolla vastaan. Kaupungin tiedottaminen monipuolistui ja kannusti positiivisempaan viestintään. Arjen sujuvuutta ja kaupungin uudenlaista, asukasläheistä otetta saatiin viestitettyä entistä paremmin. Näin kommunikaatiosta tuli raikasta, sympaattista ja monikäyttöistä sekä aikaa kestävää.

Lisää referenssejä

Puu&Co

Kaunila

Picard by Finnmirror

Kavio Cluster

Nokian kaupunki

Kajaanin Romu

Scanburger

Roche

Youredi

Ähtäri-Halkoniemi

Infrasuunnittelu

Vumos