Nokian kaupunki sai yhtenäisen linjan markkinointiin
NOKIAN KAUPUNGILLA OLI PITKÄÄN JATKUNUT TARVE YHTENÄISTÄÄ MARKKINOINTIAAN, SILLÄ ILMAN SELKEÄÄ LINJAA VIESTIT JA VISUAALISUUS OLIVAT EPÄYHTENÄISIÄ. ASIAKAS KUVAILI, ETTÄ YHTENÄISEN KONSEPTIN PUUTTUMINEN NÄKYY TYÖLÄÄNÄ MARKKINOINNIN PÄIVITTÄISENÄ TEKEMISENÄ, EIKÄ NYKYINEN LINJA OLE PARHAALLA TAVALLA HOUKUTELLUT MATKAILIJOITA TAI INNOSTANUT ASUKKAITA.
Lähdimme kiteyttämään kaupunkimarkkinointia niin kuvallisesti kuin tekstillisesti selkeäksi, johdonmukaiseksi sekä inspiroivaksi kokonaisuudeksi, joka on kaupungille helppo käyttää ja asukkaille ja matkailijoille helppo omaksua.
Havaitsimme, että Nokian kaupungilla on paljon kilpailuvaltteja, jotka oli tuotava paremmin esille. Nokiasta pystyikin sanomaan, että ”kaikki mitä tarvitset, on täällä.” Kiteytyksen pohjalta pääsimme suunnittelemaan ytimekkään tunnuslauseeseen. Viestittävän asian loppuun sisällytetään sanat ON TÄÄLLÄ. Sen avulla tuodaan kaupungin monipuolisuuttaa eri yhteyksissä esille
Tämän eteen pystyimmekin keksimään mitä vain Nokiaa kuvaavaa, kuten ”Kasvu on täällä” tai ”Koti on täällä”. Lause toimii myös kaupungin tiedotuksessa: ”74 uutta kotia on täällä” tai ”Uusi liikuntakeskus on täällä”. Uusi ilme ja viestinnän tyyli otettiin asukkaiden ja kaupungin työntekijöiden puolesta innolla vastaan. Kaupungin tiedottaminen monipuolistui ja kannusti positiivisempaan viestintään.
Arjen sujuvuutta ja kaupungin uudenlaista, asukasläheistä otetta saatiin viestitettyä entistä helpommin. Näin kommunikaatiosta tuli raikasta, sympaattista ja monikäyttöistä sekä aikaa kestävää.
Onnistunut brändäys on muutakin kuin mielikuvien vahvistamista. Kun Nokian kaupunki kertoo, että ”47 km kuntopolkuja on täällä”, on se hyvin konkreettinen viesti, jossa brändin linja on vahvasti mukana.